Direktlänk till inlägg 17 september 2012

Omgång 1 och halvtidstabell

Av Olof Andersson - 17 september 2012 18:38

Serien tjuvstartar redan imorgon, redan där ett bevis på hur roligt det är med innebandy i Borås att man slätar av en premiär en tisdag....

Känns illa att tippa omgång 1 då jag inte riktigt vet spelartrupperna i alla lag (framförallt TT), men vi kör på magkänsla samt låter västergötlands främsta konspirationshjärna löpa fritt.


Borås IBF - Vänersborg (tisdag) 7-6 e.fl


IBF lägger alltså en match en tisdag, redan där önskar jag dom all olycka. Men å andra sidan möter vi Vänersborg borta en onsdag så önskar även dom all olycka. IBF har ett bra lag på pappret, men det har dom haft tidigare också utan att lyckas. Vänersborg kör med Ante fram till jul vad jag hört och det lutar således åt att man hänger med toppen åtminstonde fram tills dess.

Har jag misstagit mig och Ante inte är med så blir det en enkel seger för IBF.


Sandared - Fristad (fredag) 4-7


Såg bägge lagen under björnslaget och får utgå från det jag såg, Fristad såg ut att kunna bli en obehaglig överraskning för många medan Sandared verkade ha tappat det mesta från ifjol. En träningsturnering säger iofs inte särskilt mycket men det blir ändå avgörande i detta tips.


Vara - Falköping (fredag) 8-6


Även Vara såg jag under björnslaget och dom imponerade absolut inte (det gjorde för övrigt inte vi heller), men vill ändå tro att dom är bättre än Falköping som säkert går på premiärinspiration här.


Mariestad - Tygriket (lördag) 8-4


I princip omöjligt att tippa då jag har 0 koll på TTs lag, ska höra mig fram bland våra nyvunna vänner därifrån imorgon men får helt enkelt gå på ryktesspridningen att dom ska ha tappat riktigt mycket.

Vet däremot att Puh spelar och han borde ensam se till att det blir 4 mål framåt, har han sällskap av andra rutinerade rävar kan dom bli obehagliga att möta men som sagt, vet inget mer än så för tillfället.

Mariestad är i varje fall ett bra lag och vinner detta.


Skövde - Skara (söndag) 7-5


Av all skitprat från Skövdes sida om sina forna spelare Börjesson, Hald & Blom som numera huserar i Skara måste väl detta vara århundradets chans till revansch i en premiärmatch?

Tror Skövde är mer än 7-5 bra men att Skara kommer slita hund för att hänga med i matchen.


Vi möter Halna i premiären, obehaglig motståndare på 2 sätt. Vi saknar åtminstonde Johan C & Tobbe S, samt troligen Pontus M, Simon & Nydén.

Obehaglig på det andra sättet att vi aldrig mött Halna i modern tid och vet absolut ingentning om dom. Mer än att dom har en gudabenådad spelare i Erik Jansson.

Får helt enkelt bli att köra på ren inpsiration och köra ända in i kaklet.

Till omgång 3 är troligen laget fullt igen, således kan match 1 och 2 på hemmaplan se ut som 2 helt olika lag. Vill ändå tro att är det bara dom 5 som är borta från lördagens match (hoppas någon utav dom 3 kan deltaga) så har vi ändå ett bättre lag än ifjol.

Riktigt kul iaf att gå in i en premiär utan någon som helst vetskap om hur det ska gå, det brukar man annars ha ganska så bra koll på i division 2...


Här kommer halvtidstabellen, då jag inte känner mig säker på särskilt många lag än så länge blir det ett fegtips.

Bortser från mitt egna lag, vi hamnar där vi hamnar, nöjer mig med att tippa resten.

Så här ser det alltså ut vid juluppehållet (då lämnar Ante och Vänersborg tappar),


1. Skövde

Vunnit DM vilket alltid imponerar och gjort bra resultat på försäsongen.


2. Borås IBF

Kanonlag på pappret, misslyckas dom i år (igen!) är det nog sista gången på ett bra tag ett boråslag sniffar på division 1.


3. Mariestad

Alltid stabila.


4. Vänersborg

Precis som Halna ett lag vi inte mött i modern tid, men med en kille som kan göra 179p räcker det för att haka på i toppen.


5. Halna

Värvat duktigt och har kvar Jansson, fjolårets 4e plats var ingen engångsföreteelse.


6. Fristad

Enbart magkänsla här med, men Fristad såg riktigt bra ut matchen i björnslaget och har ett par spelare som kan oroa dom flesta lagen.


7. Skara

Ska man tro Skövde så är nyförvärven av Blom, Hald & Börjesson inget att hänga i granen, men sist vi möttes var det precis dom 3 som bar sitt Skövde. Kan sluta högre, kan sluta lägre, beror på hur mycket dom 3 spelar/tränar.


8. Tygriket

Ska egentligen inte spela så stor roll hur många TT har tappat, dom har så många gamla spelare som potentiellt borde kunna göra comeback samt nappa någon från nedlagda Tvååker? Bara spekulationer, grymt svårt att tippa dom.


9. Vara

Tappat Granberg till Lidköping men ändå en hel del unga lovande spelare vilket gör att dom borde ligga med i mittenkampen runt jul.


10. Sandared

Tappat halva sin trupp och dom flesta tongivande spelarna, håller dom sig kvar är det riktigt strongt jobbat.


11. Falköping

Inte lättaste året att vara nykomling, känns som topp 5 jag tippat alla kan vinna serien, även TT beroende på trupp, samt förhoppningsvis oss själva. Sedan är inte Skara, Vara & Fristad några dåliga mittenlag.

Har inte sett Falköping, men lär märkas snart om dom håller eller inte. Tror absolut inte dom är något nytt Smedjan men magkänslan är ändå att dom är sämst av dessa 11. Räddningsplankan är om Sandared & TT tappat för mycket.


Skulle gärna tippa oss själva men känns väldigt svårt. Vi har kanske en bättre trupp än någonsin men alla är inte tillgängliga från början, samt att det känns som att serien är svårare än på länge. Efter jul tror jag vi blir svårslagna men vill till att gå in för att döda/dö fram tills dess att alla lirat ihop sig.

Ruggigt spännande och oviss säsong är det vi går till mötes!


Forza grönsvart

 
 
Ingen bild

Skövde

18 september 2012 10:48

Vet inte var skitpratet om Hald och Blom har kommit ifrån, men fakta är att Skövde valt att satsa på andra spelare till kommande säsong. Blom och Hald är individuellt sett två riktiga stjärnspelare, men av olika anledningar har Skövde valt att inte erbjuda dem nytt kontrakt. Börjesson är en mycket omtyckt spelare i alla Skövde spelares ögon, men han valde spel i Skara på grund av att han inte prioriterar innebandyn på samma sätt längre.

Olof Andersson

18 september 2012 18:52

Fast när du specifikt skriver att Börjesson är omtyckt av alla Skövdespelare så är ju inte slutsatsen att Blom & Hald inte är det särskilt långt borta? Jag vet inte som sagt inget, bara förmedlar vad som kommer in hit, men vad jag läst & hört runt omkring så var väl då åtminstonde Hald & Blom väldigt impopulära hos Skövde.
Alltid kul med intriger så kör på fö fa aan!

 
Ingen bild

Blom

19 september 2012 20:10

Haha, åter igen, jag lade av och förstår inte varför Skövde tror att jag ville ha nytt kontrakt, speciellt eftersom jag inte har haft kontakt med dom efter att JAG lade ner det i Skövde:) jag har inget agg mot Skövde eller någon person i sibben även om folk i föreningen verkar tro detta! Så att skövde valt att satsa på andra verkar ju konstigt eftersom jag lade ner att spela med dom och inte hade något intresse av att spela med dom i år:) skulle vara roligt om den som skriver från Skövde här vågar skriva sitt namn...

 
Ingen bild

Merta

25 september 2012 22:45

Kul att du har ändrat uppattning om Fristad "De Gröööne" Goif...:-)...inte illa tippade på 6:e plats :-D

Olof Andersson

26 september 2012 19:56

Räknar med att ni sköter er så jag inte blir bortgjord :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Olof Andersson - 10 januari 2013 23:01

Skara - Vara (fredag) 6-4   Ett helt nytt Skara med betydligt bättre trupp än i vårat möte.Ruggigt viktig match i botten där jag vågar säga att Skara åker ur om man förlorar. Men tror att dom rutinerade rävarna fäller avgörande här, Blom är med o...

Av Olof Andersson - 4 januari 2013 18:36

Gömde det sig en match en vanlig vardag i luffsarserien. Skövde piskade dit Vänersborg med 11-0 igår, imponerande siffror oavsett vad Vänersborg hade för lag. Skövde hakar på Borås IBF i kampen om andraplatsen.   Borås - Fristad (fredag) 7-5   ...

Av Olof Andersson - 14 december 2012 09:28

Att inte ha spelat innebandy på ett bra tag må vara riktigt tråkigt och frustrerande, men idag väntar belöning! Hade självklart hellre spelat ikväll men att långt bort i ingenstans förhoppningsvis få dynga i sig en rejäl Mandysburgare innan man slå...

Av Olof Andersson - 7 december 2012 20:06

2 matcher har redan hunnit spela varsin period, det påverkar dock inte hur jag skulle tippat.   Borås - Sandared (fredag, står 0-0 efter 1 period) 9-2   Trots derby och trots målsnålt efter första tror jag IBF springer iväg till en lekande lä...

Av Olof Andersson - 30 november 2012 10:57

För precis så här kommer matcherna sluta:   Skara - Halna (fredag) 4-6   Nu har jag inte sett Halnas laguppställning, men Skara harvar i botten och saknar idag Hald. Då kommer Halna ta 3 poäng medan Skara får blicka framåt.   Skövde - Fal...

Ovido - Quiz & Flashcards