Alla inlägg under september 2011

Av Olof Andersson - 29 september 2011 22:11

Här kommer återigen ett 100% klockrent tips.


Westervik - Finspång (fredag) 4-7


Tror Finspång är fler mål bättre egentligen, men 2 timmars restid en fredagskväll efter jobbet kan nog sätta sina spår i benen.

Hur det nu är möjligt att matchen kan spelas en fredag?

Kanske är det proffs vi talar om i FInspång iofs.

VI bönder stämplar inte ut innan kvigorna gått och lagt sig på fredagen och drängen tar över för helgen, hade således varit omöjligt för oss.


Nykvarn - Linköping (lördag) 6-4


Nykvarn satsar på att gå upp(?), verkar som Linköping uttalat sig om det med.

Tror dock Nykvarn efter sin premiärförlust kommer gå på knock här, kanske att det blir ännu större siffror.

Härligt att spekulera om lag man aldrig sett spela...

Skulle Linköping inte ha med Karlsson/Klinthorp så är 1:an gjuten i sten.


Lillån - Södertälje (lördag) 9-3


Eftersom Södertälje slog Nykvarn bör dom kunna skrälla här med?

Jag chansar med ett nej.

Enligt mig borde inte 5minuters utvisningar existera inom innebandyn, det bevisades återigen förra omgången då Södertälje gjorde 4mål under en utvisning.

Självklart borde inte 1 utvisning kunna avgöra en match (ingen aning ifall så var fallet i den matchen då jag inte var på plats), sett det flertalet gånger i SSL, eller varför inte oss mot Sandared i sista omgången ifjol som tog oss till kval.

Bort med 5minutaren! 2minuter plus matchstraff känns betydligt bättre, innebandy och PP är inte som hockey och PP...


Om matchen då? Ingen aning, men jag tippar allt som oftast antingen rätt eller åt helvete, så släng in en bomben med 3,9-3,9 så borde ni vara klara.


Örebro - Kumla (söndag) 6-5


Det som tog oss på sängen mot Kumla var den fysiska biten som lyst med sin frånvaro i division 2. Vi hade varken fantasi eller kunnande att spela oss bort från monstrena (var ungefär så dom kändes vid den tidpunkten, innan vi blev biffar under denna försäsongen).

Örebro tror jag däremot har trollspöna för att lösa detta, eller så mosar Kumla in dom i betongväggarna (förutsatt att dom finns i Örebro).


Söderköping - Torshälla (söndag) 7-4


Om man ska tro mig så är detta 2 av oss 5 lag som gör upp om 3 platser, således en 6poängsmatch om det nu kan vara det så här tidigt.

Därför behöver verkligen Söderköping knipa en 3:a i sin hemmapremiär och jag tror dom gör det.

Efter som jag aldrig sett Söderköping eller Torshälla så litar jag återigen på min magiska magkänsla!


Vi möter Karlskoga hemma på lördag, ett för oss helt främmande lag. Vi kommer behöva ta i 120% precis som alla matcher den här säsongen och som alltid gäller det att smälla på i varenda närkamp som det vore den sista!

Av Olof Andersson - 23 september 2011 19:17

Serien rivstartar redan ikväll, tidig deadline för div 2 säkraste tippare.


Så i år är det dags att ta klivet upp för mig som tippare och visa att jag hör hemma bland dom andra division 1 tipparna.


Första omgången lurigast, innan man vet 100% hur lagen är, men kan nästan garantera att jag kommer få minst 1 rätt, eller i varje fall vara nära att få ett!


Torshälla - Westervik (idag fredag) 7-6


Tuff match mellan 2 lag som troligtvis kommer tillhöra de nedre regionerna.

Bägge lagen har tappat en del, Torshälla mest, men tror ändå man vinner på premiäradrenalin i sin hemmahall.


Karlskoga - Lillån (lördag) 2-12


Tror på en storseger för Lillån här, motiveringen är väl kanske inte särskilt nödvändig utan siffrorna får tala sitt egna språk.


Kumla - Söderköping (lördag) 9-4


Söderköping har rejält med go i truppen första matchen i division 1, här stöter man dock på ett övermäktigt motstånd och Kumla är aldrig hotade i matchen.


Finspång - Örebro (söndag) 4-4, 5-4 efter sudden


Svårtippad match mellan 2 på förhand enligt mig ganska jämna lag, singlar slant och vinsten hamnar på Finspång.


Södertälje - Nykvarn (söndag) 4-8


Nykvarn siktar på serieseger och då ska man självklart vinna här.


Vi tar emot Linköping hemma imorgon lördag, och precis som Nykvarn siktar dom på serieseger, då ska dom självklart vinna emot oss om dom ska ha något däruppe att göra.

Vilket känns fint, ingen press, bara ut och köra in i kaklet!


Forza grönsvart


Av Olof Andersson - 18 september 2011 21:54

Det har scoutats & chattats, googlats & synats, granskats & spionerats.

Nu har jag iaf min alldeles egna uppfattning om hur serien kommer gå.


Skikt 1, lagen som är alldeles för bra:


Nykvarn, Lillån, Linköping & Kumla


Skikt 2, lagen som är bättre än botten men sämre än toppen:


IBF Örebro, Finspång & Södertälje


Skikt 3, dom 5 bottenlagen:


Tranemo IBK, Söderköping, Karlskoga, Torshälla & Westervik


Tror det kommer vara riktigt stora skillnader på skikten i årets div 1MS, men huruvida skikt 1 är 10 mål bättre än oss och övriga i skikt 3 spelar ingen större roll, så länge dom slår alla lagen.

Toppstriden är inte särskilt intressant eller heller där jag kollat runt mest. Men jag tror Nykvarn kniper hem serien trots tapp av sin poängkung.

Linköping med sin osannolikt stora spelarbas har mycket att plocka ifrån både under och nerifrån.

Lillån & Kumla tror jag även dom kan utmana, Kumla imponerade på oss ifjol och dom har värvat ytterligare klass.


Finspång verkar vara ett riktigt bra lag men kanske lite för tunn trupp för att blanda sig i guldstriden.

IBF Örebro kryllar av unga och talangfulla spelare och kommer säkerligen vinna serien om ett par år.

Södertälje, Bruno Lundberg som coach räcker för att göra mig säker på att detta är ett tryggt div 1 lag.


Skikt 3 kommer avgöras hur det går emellan i våran egna serie, säkerligen kommer det skrällas någon gång men tror det kommer bli lätträknat.


Karlskoga har tappat ofantligt många spelare, varför vet jag inte, men det är ett faktum. Deras plats bland oss 5 är given.


Torshälla har även dom tappat många spelare, tycker dock deras försäsongsresultat varit helt ok ändå och är nog favoriten av oss 5.


Söderköping har blandat katastrofresultat med helt ok resultat på försäsongen, dom var trots allt obesegrade i sin div 2 förra året, även värvat Kim Vall som vi känner till sedan vår sejour i div 2 år 07/08 (bk vingen) duktig spelare som kommer göra sina poäng.


Westervik har även dom tappat de flesta tongivande spelarna från sin fjolårstrupp. Har kvar spelande tränaren Hirschman som jag skådat 1 gång i en TT match, grymt duktig och lär vara han som får bära laget på sina axlar.


Tranemo IBK, ungefär samma trupp som ifjol, tappat snickers Erland till Halmstad och fått in Chrille Andersson & Eric Lundgren som comebacker.

Vi glid däremot in i serien på ett bananskal och man får ta det därefter.

Om man förlorar stort mot topplagen (vilket vi gjort många gånger förr i våra sejourer upp i serierna) så handlar det ändå om att spela varje match som det vore den sista. Varenda mål kan vara avgörande när säsongen räknas ihop.

Hur som helst tror jag att matcherna oss 5 lag emellan i skikt 3 är dom avgörande för vilka 2 av oss 5 som stannar kvar i serien.

Sedan brukar vi lyckas kunna prestera 140% mot ett topplag ca 1 gång per år, får se om det kan bjudas på någon skräll denna säsong.


Hur bottenskiktet slutar låter jag vara osagt, Torshälla - Westervik möts redan i första omgången och lär ge en bra fingervisning iaf dom 2 lagen emellan.


För oss grönsvarta handlar det om att prestera max varje match, om sedan motståndaren är bättre så är det skitsamma, mitt mål är vi ska bli så bra som vi kan bli, mer kan man inte begära!

Skulle vi stå med div 1 status i slutet på Mars 2012 kommer det vara för att vi har jobbat som ett lag, vunnit som ett lag, förlorat som ett lag, och ingen kommer vara stoltare än jag. Men vägen dit är lång och hård.


Forza

Ovido - Quiz & Flashcards